Spam nebo také spamming lze nejjednodušeji vysvětlit jako zasílání nevyžádané elektronické pošty (email, messenger apod.). Jedná se o masové rozesílání e-mailů s převážně reklamním sdělením, avšak s příchodem diskusních fór a různých messengerů spamming přechází i na tyto kanály. Jedná se o masové zasílání reklamního sdělení, nikoliv o cílené.
Značná část spamových emailů dnes obsahuje různorodý škodlivý kód nebo program (malware), nese známky sociálního inženýrství za účelem přimět uživatele k nějakému jednání, nebo odkaz na podvodné stránky za účelem zjištění citlivých údajů uživatele (phishing).
Všem těmto nebezpečím lze většinou předejít právě tím, že uživatel včas u emailové komunikace rozezná, že se jedná právě o SPAM, zprávu neotevře a ihned ji smaže.
Jak se chránit?
- Buďte nedůvěřiví k emailovým zprávám od neznámých odesílatelů.
- Pokud u emailové zprávy sami vyhodnotíte, že se jedná o SPAM, nahlaste ji a smažte.
- V žádném případě v takové zprávě nikdy neklikejte na žádný odkaz nebo tlačítko a NEOTEVÍREJTE přílohy těchto zpráv.
- Zbytečně na internetu nezveřejňujte svou e-mailovou adresu. Pokud ji uvést musíte, uveďte ji v tomto formátu: jmeno(zavinac)domena.cz
- Znak zavináče nahradíte slovem. Program – robot, který po internetu sbírá e-mailové adresy za účelem rozesílání spamu takto napsanou adresu nevyhodnotí správně a přeskočí ji.
- Než potvrdíte registraci v jakékoliv internetové službě, objednávku v internetovém obchodě nebo např. odsouhlasíte podmínky své věrnostní karty v kamenném obchodě, ujistěte se, že tím rovněž neodsouhlasíte zasílání reklamního sdělení. Po odsouhlasení by se o spam nejednalo. Pokud jste v minulosti (např. nedopatřením) odsouhlasili zasílání reklamního sdělení, na konci těchto zpráv bývá tlačítko „odhlásit“.